utorok, 18. októbra 2011

Podujatie katolíkov bude pre Španielsko finančnou injekciou

Takmer 48-miliónové Španielsko dostane v čase ekonomickej krízy „balíček z neba“. Svetové dni mládeže (SDM), najväčšie medzinárodné podujatie, ktoré Katolícka cirkev organizuje každé tri roky, sa koná v týchto dňoch v Madride. Ekonomický prínos pre španielsku ekonomiku je vyčíslený na približne dvesto miliónov eur.

Španielsko charakterizujú bežní obyvatelia ako krajinu kontrastov. Aj na prítomnosť pápeža v Madride počas SDM sú rôzne názory. Mnohí považujú náklady na podujatie za prehnané. Yago de la Cierva, výkonný riaditeľ SDM, objasňuje, že podujatie funguje na samofinancovaní a občana Španielska stojí rovnú nulu. Rozpočet týchto SDM sa nateraz odhaduje na 50 miliónov eur. Dve tretiny nákladov hradia samotní účastníci cez poplatky. Takmer pol milióna zaregistrovaných mladých zaplatilo za základné služby, ktoré si vybrali pri registrácii, od 30 do 210 eur na osobu. Zvyšnú tretinu rozpočtu dopĺňajú rôzne firmy a sponzori a to na základe zákona, ktorým španielska vláda v roku 2010 zaradila SDM medzi udalosti mimoriadneho verejného významu. Medzi iným takúto výsadu dostala aj účasť španielskych športovcov na olympiáde v roku 2012 v Londýne. V tomto roku sa v Španielsku koná takýchto podujatí celkom 25, no žiadne z nich s miliónovou účasťou. Krajina na prvý pohľad stráca na daniach, pretože zákon umožňuje firmám dať na takéto podujatia 90% z balíka daní, ktoré by dali štátu. Podujatie SDM tak odoberie asi 18 miliónov eur. No len prílev cez DPH bude asi 25 miliónov. A ďalšie veľké príjmy budú v oblasti služieb a cez financovanie infraštruktúry jednotlivých bodov programu. Primátor Madridu Alberto Ruiz-Gallardón Jiménez v interview pre španielsky denník ABC v utorok 16. augusta, v začiatočný deň SDM, odhadol ekonomický prínos pre krajinu na sumu až 250 miliónov eur.

Konkrétny príklad z oblasti dopravy. Štvormiliónový Madrid sa pýši jednou z najväčších sietí metra. Dvanásť liniek na svoje fungovanie potrebuje týždenne 50 miliónov eur, bez ohľadu na vyťaženosť. V tomto auguste, kedy je tradične množstvo ľudí z Madridu na dovolenkách, metro nebude stratové. Metro predalo pre potreby tejto akcie, síce so zľavou, no až 600 tisíc týždňových turistických lístkov. V minulom roku ich predalo za august iba sedemsto. A SDM sa odrazili aj na návštevnosti webstránky madridského metra. Tá v júli tohto roku zaznamenala 47% nárast, najmä z krajín Nemecko, Veľká Británia a USA. Nemecko a USA patria do prvej päťky krajín, odkiaľ je zaregistrovaných najviac účastníkov SDM.

Jedným z ekonomických argumentov odporcov SDM v Španielsku je najmä argument, že štát predsa len musí financovať bezpečnostné zložky a všetko s tým súvisiace. Princíp fungovania slobodného štátu však spočíva práve na tom, že pri každom väčšom podujatí túto bezpečnosť občanov i účastníkov zabezpečuje. Ide o dobro občanov, turistov, a o dobré meno štátu. Rovnako ako pre SDM, polícia v Španielsku už mesiace zabezpečuje aj poriadok počas demonštrácii hnutia mladých indignados, známych ako 15M, ktorí protestujú proti zlej ekonomickej situácii krajiny. Protesty však krajine peniaze neprinášajú, hoci sú legálnou súčasťou demokratického zriadenia. Rovnakú ekonomickú úvahu ponúkajú uplynulé dni v Anglicku, kde mladí chuligáni bezprecedentne ničili ulice, obchody, mesto.

O bezpečnostnej situácii počas SDM doplnil svoje konštatovanie najvyšší riaditeľ polície v austrálskom Sydney, kde sa SDM konali v roku 2008. Polícia v Sydney nebola pripravená na to, že státisíce mladých veriacich budú pokojní a „nenarobia“ polícii žiadnu prácu.

Pre každú krajinu, ktorá hostí celosvetové podujatie akým je aj SDM v Madride, je však ekonomicky nevyčísliteľnou najmä propagácia značky krajiny a mesta. Štvordňový program pápeža Benedikta XVI. v Madride totiž pokrýva 4600 akreditovaných mediálnych pracovníkov, čo je v porovnaní s blahorečením Jána Pavla II. viac ako dvojnásobok.

Svetové dni mládeže organizuje Katolícka cirkev ako medzinárodné stretnutie mladých periodicky od roku 1986. Zvoláva ich pápež, a organizačne v danej krajine zabezpečuje SDM miestna biskupská konferencia. V programe sú katechézy pre mladých podľa jazykových skupín, spoločná krížová cesta ulicami Madridu, modlitbový večer a záverečná svätá omša na letisku Cuatro Vientos. Madrid ponúka aj bohatý kultúrny program, ktorý sčasti pripravili aj niektoré skupiny účastníkov. Na SDM v Madride sa zúčastňuje aj 2500 Slovákov, pre ktorých je geografická blízkosť, oproti Sydney, nezanedbateľná.

Z Madridu Rastislav Hamráček, dobrovoľník SDM pre komunikáciu

uverejnené 16. 8. 2011 17:01 na:

http://m.hnonline.sk/c3-52593340-kw0000_d-podujatie-katolikov-bude-pre-spanielsko-financnou-injekciou
(Čítané: 2051x)

- - - - - - -
K tomu pripájam túto správu z TKKBS:

Svetové dni mládeže v Madride vykázali zisk viac ako 215 miliónov dolárov
P:3, 12. 10. 2011 11:57, ZAH

Madrid 12. októbra (rio.com) - Hlavné mesto Španielska, ktoré hostilo v auguste Svetové dni mládeže (SDM) Madrid 2011, dosiahlo finančný zisk viac ako 200 miliónov dolárov. Odhad, podľa ktorého udalosť priniesla 216 miliónov dolárov (160 miliónov eur ), urobilo po návšteve pápeža Benedikta XVI. v Španielsku Madridské združenie podnikateľov. Madridská spoločenstvo zasa odhadlo, že SDM vytvorili v hrubom domácom produkte nárast o 199 miliónov dolárov (148 miliónov eur).

Prínos SDM hlavnému mestu Španielska uznalo aj madridské konzistórium, ktoré udelilo Madridu Cenu Turizmu za prínos medzinárodnému projektu. Pri prijímaní ceny madridský arcibiskup, kardinál Antonio María Rouco Varela povedal, „že prijatie zo strany Madridu bolo kľúčové pre úspech SDM. Láskavosť a náklonnosť, s ktorou boli pútnici prijatý, ukazujú humánny odraz mesta, čo najviac prekvapilo účastníkov SDM ”.

Po skončení SDM Madrid zaznamenal v porovnaní s augustom minulého roka nárast návštevnosti zo zahraničia o 42 %, čo je historicky najvyšší vzostup. Vyplýva to z prieskumu o pohybe turistov z Ministerstva obchodu a turizmu.

Hodnotenie španielskeho hlavného mesta, ktoré robili pútnici, bolo veľmi kladné. Prieskum uskutočnený španielskym strediskom výskumov GAD3 odhalil, že ukazovateľ spokojnosti s mestom je veľmi vysoký: 80,3% opýtaných odpovedali, že sa im páčili „veľmi“ alebo „dosť“ ulice a pamätihodnosti Madridu: 75,8% z nich vyhlásili, že odporučia iným vycestovať do Španielska; a 47,6% opýtaných odpovedalo, že udalosť zlepšila obraz, ktorý mali o krajine.

Preložila: Jana Pániková
Zdroj: rio2013.com (ACI správy) 

http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20111012014#.TpWGSPAnjSK.facebook 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára